Hotel to obiekt, gdzie oferowane są odpłatne miejsca noclegowe. Bardzo często z tych usług korzystają rodziny z dziećmi podczas wakacji, czy też innych krótszych wyjazdów. Obecnie w trosce o bezpieczeństwo dzieci wprowadzone zostały przepisy o ochronie małoletnich w hotelach. Dowiedz się, co dokładnie mówią te przepisy, jakie prawa mają pracownicy hotelu i czy ma to jakikolwiek wpływ na komfort pobytu w hotelu.
• Ochrona małoletnich w hotelach – ważne informacje dla podróżujących
• Czy każdy hotel zobowiązany jest do postępowania zgodnie z przepisami o ochronie małoletnich?
• Czy nowe przepisy utrudniają wypoczynek rodzinom z dziećmi?
Rodzinny wyjazd powinien być czasem beztroski, radości, odpoczynku i wspólnym spędzaniem czasu. I tak wciąż jest, ale z jednym wyjątkiem. Dnia 15.02.2024 roku w życie weszły przepisy, które dla zapewnienia większego bezpieczeństwa najmłodszym obywatelom, zobowiązują pracowników obiektów noclegowych do zwrócenia szczególnej uwagi na małych gości. Przepisy te mają na celu rozpoznanie pewnych nieprawidłowości w zachowaniu dzieci, ich opiekunów, które mogą być sygnałem krzywdzenia najmłodszych.
Ma to też ogromne znaczenie w kwestii bezpieczeństwa dzieci i zweryfikowanie, czy podróżują one ze swoim rodzicem/opiekunem, czy też są pod opieką zupełnie obcej im osoby.
Poniżej przedstawiamy dopuszczalne zachowania ze strony recepcjonistów:
• Pracownik recepcji może żądać okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość dziecka.
• Jeżeli dziecko nie posiada takiego dokumentu (paszportu, dowodu tymczasowego/legitymacji szkolnej itp.) Recepcjonista może poprosić opiekuna o podanie podstawowych danych dziecka – imię, nazwisko, wiek, adres zamieszkania.
• Dopuszczalne jest również zapytanie dziecka o relacje z osobą, z którą przyjechało.
• W momencie, gdy dziecko nie podróżuje z rodzicem/opiekunem prawnym pracownik może poprosić o pokazanie zgody, na podstawie której dziecko może być pod opieką kogoś innego.
• Kolejną możliwością jest wypełnienie przez osobę, z którą podróżuje dziecko specjalnego oświadczenia.
Wszystkie obiekty hotelowe od momentu wejścia przepisów w życie zobowiązane są do wdrożenia zmian, wynikających z wyżej wymienionych regulacji. W tych obiektach przeprowadzane są szkolenia dla personelu tak, aby pracownicy wiedzieli, jakie mają możliwości i jak powinni zareagować w sytuacjach, kiedy pojawią się jakiekolwiek zastrzeżenia co do bezpieczeństwa dziecka.
Niestosowanie się do tych przepisów może wiązać się z nałożeniem kary finansowej w wysokości nawet do 30 tys. złotych na obiekty hotelowe. Oznacza to, że hotele muszą sumiennie stosować się do tych regulacji, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dzieciom i pomóc ochronić je przed krzywdzeniem ich przez osoby dorosłe.
W celu weryfikacji przestrzegania przepisów, dozwolone jest przeprowadzanie kontroli w obiektach przez uprawnione do tego organy.
Chociaż przepisy te nie zostały pozytywnie odebrane przez niektórych rodziców, to zostały one wprowadzone w dobrej wierze. Pracownicy hotelu dokładają wszelkich starań, aby proces związany z zameldowaniem gości, ale też postępowaniem według zasad zawartych w przepisach o ochronie małoletnich przebiegł w sposób nienaruszający godności gości.
Jest to często stresujący moment nie tylko dla rodziców, ale też samych pracowników, którzy muszą przestrzegać określonych przepisów.
Przeprowadzane szkolenia mają na celu wzbogacenie pracowników o niezbędną wiedzę, ale też przekazywane są ważne informacje, dotyczące tego, aby pracownicy nie przekraczali swoich uprawnień.
Obiekty powinny informować swoich gości o wprowadzonych zasadach, które obowiązują, aby rodzice podróżujący z dziećmi nie byli zaskoczeni.
Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności. Klikając AKCEPTUJĘ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez Firma Handlowo Usługowa "CERTEX" Jadwiga Świętalska, os. Centrum E 12, 31-934, Kraków Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w .